Brukerbetingelser for Bestpools.no

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Partere

Selger er: Firma: Norsk Netthandel AS (Org nr. 921 965 389), Tlf: +47 46 11 30 62, Adr kontor: Storgata 19, 0184 Oslo, Adr lager: Strømsveien 318, 1081 Oslo, Adr: Firma registrert: Oberst Rodes vei 68a, 1165 Oslo. Mail: post@bestpools.no og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

2. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, mva og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Priser er oppgitt i NOK.

3. Betingelser

Betingelsene er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Betingelsene er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

4. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

4.1 Betalingsformidler

Betaling for produkter kjøpt i nettbutikken kan gjøres trygt gjennom Stripe, PayPal eller Klarna.

Stripe aksepterer bank- og kredittkort med MasterCard og Visa. Du oppgir navn, kortnummer, utløpsdato og kontrollsifre (CCV) ved betaling. Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss, og med samarbeidspartnere som Stripe blir denne sikkerheten ivaretatt.

Betaler du med PayPal kan du velge å gjøre dette fra din PayPal-konto eller ditt MasterCard / Visa kort (du trenger ikke å ha en egen PayPal konto for å betale med kort). Bestpools.no får ikke tilgang til kredittkortdataene eller annen betalingsinformasjon om deg fra PayPal.

Klarna er en betalingsløsning som tilbyr deg flere løsninger. Betal nå: Her kan du betale med Visa, Mastercard og AMEX. Betal senere: Du kan legge inn din bestilling, få varene og betale innen 14 dager. Finansiering: Du kan dele opp kjøpet med avdrag opp til 36 måneder. Klarna Checkout brukes av store kjeder som f.eks XXL, Norwegian, Elkjøp etc. Bestpools.no har et samarbeid med Klarna Checkout.

Både Stripe, PayPal og Klarna er annerkjente betalingsformidlere. Vi har ingen tilgang til betalingsinformasjon som kredittkortnummer du oppgir ved betaling. Denne informasjonen sendes kryptert direkte til dem og er aldri innom vår server. Vi får kun tilbake en bekreftelse på at betalingen er gjennomført, slik at systemet vårt kan sette status på bestillingen din til betalt.

4.2 Fakturering

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

5. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

6. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

7. Angrerett & Retur

Retur blir godkjent med følgende kriterier:

  • Ordren skal IKKE inneholde utgåtte produkter. Alle unntak må avtales direkte med oss, dette gjør du ved å sende oss din e-post til Post@bestpools.no.
  • Emballasjen på varene må være ubrutt og den forfatning varen var emballert ved opprinnelig levering.
  • Produkter sendt i Original eske må returneres med esken. Det skal ikke skrives eller gjenforsegles med egen teip e.l. vil IKKE bli godkjent.
  • Er produktet et svømmebasseng, må den være pakket på pall og klar til henting til transportør ankommer dersom du ønsker at vi hjelper til med retur.
  • Alle unntak må informeres om og avtales direkte med oss, dette gjør du ved å sende oss din e-post til Post@bestpools.no.

Returkostnad:

Det tilkommer returgebyr, samt transportkostnad som varierer basert på vekt/størrelse og transportlengde. Dette blir opplyst av oss fra når du tar kontakt vedrørende en retur.

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Produktet må være forseglet og i original emballasje. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen varen(e) er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren i Original tilstand, det vil si at produktet må fremstå som nytt, uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Produkter sendt i Original eske må returneres med esken. det skal ikke skrives eller tapes med brun eller gaffa tape direkte på eksen. Alle produkter (og esker) skal pakkes forsvarlig inn i egnet emballasje, slik at det er beskyttet under transporten tilbake til oss. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Dersom produktet skal returneres, må det sendes som bedriftspakke på kundes regning.

Obs! Dersom produktet er et Hagebasseng, samtykker du at denne ikke kan tas i retur dersom det er brukt eller tatt ut av Original forpakning, dette av hygiene årsaker, da det er ikke mulig for selger å videreselge produktet.

Det vil ikke være mulig å benytte seg av angrerett på alle Hagebasseng, da dette er forseglede medie- og intimprodukter som har blitt åpnet og tatt i bruk. (Forbrukerrådet)

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

Vi følger angrerettloven og du har mulighet til å returnere innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Ønsker du å returnere en vare, ta kontakt med kundesenteret og vi hjelper med opphenting av returen. Returfrakt og returgebyr tilkommer.

Lagertømming:

Produkter merket med «Lagertømming» mister sin rett til angre & retur-rett da dette er utgående varer.

8. Feil, unøyaktigheter og utløsninger

Noen ganger kan det være informasjon på nettstedet vårt eller i tjenesten som inneholder typografiske feil, unøyaktigheter eller uttalelser som kan relateres til produktbeskrivelser, priser, kampanjer, tilbud, leveringsomkostninger for produktet, transittider og tilgjengelighet. Vi forbeholder oss retten til å rette opp feil, unøyaktigheter eller mangler, og til å endre eller oppdatere informasjon eller kansellere bestillinger dersom informasjon i tjenesten eller på et relatert nettsted er unøyaktig når som helst uten forhåndsvarsel (inkludert etter at du har sendt inn bestillingen). Bildene som ligger vedlagt ved produktene kan avvike fra det faktiske produktet grunnet størrelsesforskjeller eller mangel på bilde fra leverandør. Bildet som ligger vedlagt skal likevel alltid være relevant til produktet og representere det slik at våre kunder forstår hva som selges.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav.

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget (senest 2 dager fra da kunden mottok varen, 2 dager fristen gjelder kun for basseng), gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig per mail, Ved eventuell reklamasjon bes kunde følge intrukser oppgitt under Original Garanti seddel som medfølger i hver produkt.Firma gjør seg pliktig til å følge lover og regler oppgitt under Original Garanti seddel.Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen.

11. Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

12. Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

13. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

14. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

For å benytte seg av ORIGINAL GARANTI, må kjøper benytte seg av «Original Garanti» seddel som medfølger i alle basseng/produkter.

15. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

16. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

17. Aldersgrense

Dersom produktene skal brukes av barn uansett alder anbefales det alltid å være en voksen person tilstedet for å unngå ulykker.